Koncern Google zostanie objęty skargą antymonopolową za nadużycia w zakresie technologii reklamowych. Dochodzenie prowadzone przez UE ma zbadać, w jaki sposób firma mogła utrudniać rywalom dostęp do danych użytkowników na potrzeby reklam internetowych, a także w jaki sposób mogła wyodrębniać dane tylko na własny użytek.
Formalna skarga antymonopolowa utoruje drogę do ogromnych kar w UE, a sam akt oskarżenia będzie wymierzony w rdzeń modelu biznesowego technologii reklamowej jednostki Alphabet Inc. Nowa skarga jest najważniejszą w obecnej 5-letniej kadencji Komisji Europejskiej, unijnego organu nadzoru antymonopolowego.
Firmy mają prawo do obrony po tym, jak organy regulacyjne wyślą oświadczenie o zastrzeżeniach i po nałożeniu jakichkolwiek kar antymonopolowych. Chociaż grzywny za naruszenia przepisów antymonopolowych UE mogą sięgać nawet 10 procent globalnej sprzedaży danej firmy, ale rzadko zbliżają się one do tego poziomu.
Google od dawna zajmuje kluczową pozycję, dzięki której jest w stanie gromadzić dane umożliwiające reklamodawcom kierowanie reklam, a także sprzedawać przestrzeń reklamową i zapewniać technologię, która pozwala reklamodawcom znaleźć wydawców do sprzedaży ich powierzchni.
Google walczy z grzywnami nałożonymi przez UE w sądach, w tym z karą w wysokości 4,34 mld euro za sposób działania mobilnego systemu operacyjnego Android.
Źródło: https://financialpost.com