Włoski urząd antymonopolowy prowadzi dochodzenie w sprawie rzekomego nadużycia pozycji dominującej na włoskim rynku reklamy internetowej przez koncern Alphabet właściciela wyszukiwarki Google – donosi agencja Reutera. Dochodzenie jest efektem skargi złożonej w 2019 roku przez włoski IAB.
Włoski urząd antymonopolowy podejrzewa Google o wykorzystanie ogromnych ilości danych zebranych za pomocą własnych aplikacji w taki sposób, by uniemożliwić konkurencyjnym firmom skuteczne konkurowanie. Włoski rynek reklamy online w 2019 r. zanotował przychody w wysokości 3,3 mld euro.
Angela Mills Wade, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Wydawców, z zadowoleniem przyjęła włoskie dochodzenie, które musi zostać zakończone do listopada 2021 r. Powiedziała m.in., że „monopolistyczne praktyki Google uderzają w wydawców i ostatecznie w ich czytelników, ponieważ mniejsze przychody z reklam prowadzą do mniejszych nakładów na dziennikarstwo”.
Źródło https://www.reuters.com