Wydawcy coraz częściej muszą podejmować decyzje dotyczące form współpracy z firmami AI, które trenują na ich treściach swoje modele AI. Ostatnio Reddit zablokował kilku gigantów, w tym koncern Microsoft. Dyrektor generalny Reddit powiedział: – Nie płacili za dostęp, to go nie dostaną. Społecznościowy gigant zablokował m.in. wyszukiwarkę Bing Microsoftu, ale też popularne start-upy AI, takie jak Perplexity czy Anthropic. Z kolei sam startup Perplexity ogłosił właśnie uruchomienie programu (podział przychodów) dla wydawców, na początek będą to: Time, Der Spiegel, Fortune, Entrepreneur, The Texas Tribune i Automattic.
Reddit podpisał umowy z Google i OpenAI, by ci mogli wykorzystywać treści Reddita do trenowania swoich modeli AI. Za dostęp do opinii, komentarzy, artykułów i innych treści Google zapłaci Redditowi ok. 60 mln dol.
Z kolei od czasu swojej premiery w 2022 roku Perplexity (wśród inwestorów są m.in. Jeff Bezos – właściciel Amazona i spółka Nvidia) twierdzi, że jest generatywną sztuczną inteligencją, która zakłóca działanie wyszukiwarki Google. Jej podstawowy produkt wykorzystuje konwersacyjną sztuczną inteligencję do syntezy i podsumowywania witryn i artykułów z sieci w czasie rzeczywistym, zamiast po prostu oferować listę linków do tych witryn lub krótkie podglądy artykułów.
Najważniejszym elementem programu współpracy z wydawcami Perplexity jest umowa o podziale przychodów. Przed końcem września Perplexity planuje wdrożyć nową funkcję reklamową, dzięki której reklamodawcy mogą płacić za wyświetlanie sponsorowanych przez markę sugerowanych pytań uzupełniających na dole każdej odpowiedzi wyszukiwania Perplexity. Spółka włączy nawet do swojego programu serwisy zbudowane na platformie WordPress.com.
Źródła: https://www.niemanlab.org https://www.onet.pl/technologie