Kanadyjski rząd opublikował projekt przepisów, które wymagają od Google opłat dla wydawców w wysokości ok. 172 mln dol., a od Facebooka 62 mln dol. rocznie w ramach rekompensaty za wykorzystywanie z ich treści. Przepisy są zgodne z wymogami ustawy o wiadomościach online ustawa Online News Act, która ma wejść w życie w styczniu 2024 r.
Kanadyjski ustawodawca chce doprowadzić do kompromisu i zakończyć blokadę nałożoną przez koncern Meta na posty z wiadomościami wydawców z Kanady. Nie są one udostępniane tamtejszym użytkownikom na Facebooku oraz Instagramie. Władze chcą też zapobiec ewentualnej podobnej blokadzie zapowiadanej przez wyszukiwarkę Google w odpowiedzi na takie regulacje.
Amerykański koncern Meta nie zaakceptował tej propozycji. Rachel Curran, dyrektorka ds. polityki publicznej w Meta Canada, wydała oświadczenie o tym, że koncern nie zmieni swojej decyzji pod wpływem nowych przepisów.